آینده قابل پیش بینی برای گجت های پوشیدنی چیست؟

0
82

یکی از جذاب ترین شاخه های تکنولوژی، مربوط به گجت های پوشیدنی است.

پیدایش این تکنولوژی به قرن ۱۷ و حلقه ی Abacus  برمیگردد و بعد از آن قدم شمار در سال ۱۷۸۰، اسکلت خارجی در سال ۱۹۶۵، ساعت دیجیتال در سال ۱۹۷۲، هدست بلوتوث در سال ۲۰۰۰، Go pro در سال ۲۰۰۴، Pebble در سال ۲۰۱۲، عینک و دستبندهای تناسب اندام گوگل در سال ۲۰۱۳، google cardboard در سال ۲۰۱۴ و عینک گوگل در سال ۲۰۱۶ اختراع شد.

گجت پوشیدنی چیست؟

هر دستگاه تکنولوژیکی که قابل پوشیدن و استفاده روی بدن انسان باشد یک دستگاه پوشیدنی، گجت پوشیدنی یا پوشیدنی به حساب می آید. این دستگاه ها اطلاعاتی در مورد سلامت و تناسب اندام و یا احساسات انسان را جمع آوری کرده و به شخص ارائه می کنند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از iWatch اپل، عینک گوگل، VR سامسونگ، ابزارهای پیگیری تناسب اندام مثل گام شمار و فیت بیت (ساعتی با قابلیت ثبت و شمارش کالری سوزانده شده، دمای بدن و ضربان قلب) و غیره. کاربران می توانند از اطلاعات خود بک آپ گرفته و لوکیشن های مختلف را پیگیری نمایند. همچنین امکان پاسخگویی تماس های تلفنی از طریق ساعت، ایجاد برنامه ی تقویمی، خاموش سازی لامپ ها و غیره نیز در اختیار کاربر قرار دارد. این ساعت ها حتی می توانند یک سبک زندگی سالم را به شما هدیه کنند. گذشته از سیستم مراقبت و سلامت، این دستگاه ها را می توان در مهندسی، تسهیل کار ساخت و ساز برای پیش بینی حوادث طبیعی احتمالی و در دوربین های موجود در لباس پلیس ها نیز به کار برد. همچنین کلاه های ایمنی دوچرخه سواری مانند MT1 نیز وجود دارد  که سیگنال هایی را فعال، ضربان قلب را ثبت و میزان تلاش شما را محاسبه می کند، مسیر و جابجایی را بررسی و سرعت را چک می کند، موقعیت تصادف را تشخیص می دهد و در صورت نیاز با شماره های اورژانسی تماس میگیرد. نوع دیگری از این دستگاه نیز وجود دارد که حالت بدنی نامناسب را تشخیص داده و با ویبره برای تغییر آن حالت به کاربر هشدار می دهد. ساعت هوشمند Omron به کاربر امکان چک کردن فشار خون را می دهد و Motio HW نیز متریک های آپنه ی خواب را محاسبه می نماید.  کفش های AirMag نایک نیز برای افراد مبتلا به پارکینسون طراحی شده اند.

آمارها:

به گزارش CNBC، بعد از گوشی های هوشمند، گجت های پوشیدنی بیشترین میزان فروش را در آینده خواهند داشت. پیش بینی می شود که صنعت گجت های پوشیدنی در سال ۲۰۲۰،  ۴۱۱ میلیون دستگاه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را به فروش برساند. دستگاه های پر فروش در این پیش بینی، ساعت های هوشمند و دستگاه های پیگیری تناسب اندام هستند. همچنین در همان محدوده ی زمانیِ سال ۲۰۲۰  نود و شش میلیون هدست VR و HTC Vive، Play station VR  و Oculus rift نیز فروخته خواهد شد که در این میان سهم AR یک میلیارد دلار است و هدست های Hololens مایکروسافت و عینک های گوگل نیز جایگاه های برتر را تصاحب خواهند کرد.

رشد:

بسیاری از افراد بخاطر ضعف باتری و مشکل یکپارچه سازی داده ها که در دستگاه های fitbit وجود دارد ترجیح می دهند آنها را در خانه بگذارند.  به هر حال منابع انرژی جایگزین و مختلف در حال ساخت و بررسی هستند اما این گجت های پوشیدنی در چند موضوع می توانند فوق العاده عمل کنند، از جمله:

محاسبه ی مقادیر: گذشته از قابلیت های موجود گجت های پوشیدنی، امکان محاسبه ی میزان گلوکز و کلسترول نیز می تواند در آنها مهیا شود.

شفاف سازی اطلاعات: هر چه دیتای دریافتی دقیق تر باشد شفافیت آن نیز می تواند بالاتر برود. به عنوان مثال به جای محاسبه ی ضربان قلب در هر چند دقیقه یک بار، می توان قابلیت ثبت تک تک تپش های قلب را به دستگاه داد.

اندازه: سازندگان گجت هایی مثل لباس های  AiQ که شرکت های OMsignal و Hexoskin هستند در فکر تولید لباس های بیومتریکی هستند که علائم حیاتی بدن را بررسی کنند. نورآوری هایی مثل فیلم های کوچک در زیورآلات که بتواند شخص و فعالیت های کاری او را پیگیری کند نیز می توانند در خط تولید قرار بگیرند. به عنوان مثال Cuff و MisFit هم اکنون در حال بررسی هستند و می توانند از گجت های پوشیدنی آینده ی نزدیک باشند.

نیرو:  کمپانی ها در تلاش هستند تا گجت ها را با منابع باتری جایگزینی همچون Peltier ring ساخته ی Sean Hodgins همراه کنند که با استفاده از گرمای بدن چراغ های LED یک حلقه را تقویت می کند. لباس Tommy Hilfiger نیز سلول های خورشیدی دارد که دستگاه هایی مثل مثلا ژاکت خورشیدی را برای شارژ کردن موبایل شارژ می کند.

مجوز ها و احساسات: به جای اینکه کاربر در طول هر ساعت چندین و چند بار بوسیله ی تبلیغات آزرده شود می توان به راحتی تکنولوژی را به این دستگاه ها اضافه کرد که دارای تنظیمات مجوز دار باشند و زمان های مشخصی ثبت شوند که در آن کاربر می تواند تبلیغات را دریافت کند و این موارد باعث آزار او نخواهد شد.

چند نقطه ای: با توجه به استفاده ی رو به افزایش مردم از گوشی های هوشمند و گجت های پوشیدنی، این تکنولوژی به زودی این قابلیت را خواهد  داشت که از تمام این منابع، اطلاعات جمع آوری کرده و دیدگاه کاملی از چگونگی کارکرد بدن فرد را ارائه نماید. گجت های پوشیدنی می توانند بدون نیاز به زدن حتی یک دکمه، تجربه ای یکپارچه را ارائه کنند و فقط از سنسورهایی در بدنه استفاده کنند که مثلا در خانه ی شخص وارد شود و حتی سطح هیدراتاسیون را چک کند یا با توجه به دمای بدن فرد دستگاه های گرمایشی یا سرمایشی را فعال و تنظیم کند.

آینده

گجت های پوشیدنی با به دست آوردن قابلیت استفاده از بلوتوث یا گوشی های هوشمند یا کنترل اسپیکرها از طریق Amazon Echo یا کنترل تاسیسات خانه با Google home کاملا اتوماتیک خواهند شد و راحتی را به کاربران خود هدیه خواهند کرد.

این گجت ها در آینده ای نزدیک، مخصوصا در زمینه ی تناسب اندام و مراقبت های سلامتی،  محبوب تر و کاربردی تر نیز می شوند. گذشته از این زمینه ها صنایع دیگری که در آنها نیز رشد قابل توجهی مشاهده می شود بازی و سرگرمی و رسانه هستند. گجت های پوشیدنی حتی می توانند قابلیت به روزرسانی رسانه های اجتماعی را نیز داشته باشند. بازی های ویدیویی می توانند با تبلیغات ویژه ی خصوصیات کاربر، جذابیت بیشتری پیدا کنند. به علاوه می توان با افزایش خدمات مشتریان و تعهد و همچنین ارتقاء خدمات فروشگاهی، خرده فروشی را نیز افزایش داد. تجزیه و تحلیل پیش بینی ها و تکنولوژی تولید باید فراتر از اعداد باشد و قادر به ارائه ی توصیه های قابل اجرا باشد. مثلا به کاربری با رفتارهای خاصِ خود، مراقبت های پیشگیرانه  پیشنهاد کند و در کل باعث رضایت بیمار و سبک زندگی بهتر شود.

آینده ی گجت های پوشیدنی به اطلاعاتی که جمع آوری می کنند نیز بستگی دارد. مردمی که از گجت های نوین استفاده می کنند به دستگاه هایی نیاز خواهند داشت که در زمینه های مختلفی کاربرد داشته باشند، مثلا مدل های محاسباتی زیست شناختی در حال افزوده شدن به این دستگاه ها هستند تا فعالیت های بدن فرد را مشخص کرده و نشان بدهند که این اطلاعات بیانگر چه مطلبی هستند. Jawbone که یک تولید کننده ی دستگاه های پیگیری سلامت و تناسب اندام است دستگاهی به نام UP3 band دارد که چرخه ی خواب را ثبت کرده و با استفاده از این دیتا در جهت بهبود خواب و سلامت کلی بدن کار می کند.  کمپانی های دیگری همچون Fitbit، Intel’s Basis، Google Health، Microsoft Health و Apple Health نیز در حال پیوستن به حیطه ی جمع آوری، تطبیق و ارتقاء داده هستند.

لفظ “تکنولوژی پوشیدنی” را می توان به ساعت های هوشمند، زیورآلات و لباس های هوشمند که در آینده ای نزدیک موجود خواهد بود اطلاق کرد.  بازار گجت های پوشیدنی یک بازار نوپا است که موفقیت در آن به دست کسانی خواهد رسید که مشتریان محصولات آنها تقاضا و رضایت بیشتری را داشته باشند. آینده ی این تکنولوژی هم اکنون در حال شکوفایی، اکتشاف و کاربردی شدن است.

 

منبع: tutorialspoint.com

مترجم: سیده مینا سیدصالحی

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید